preskoči na sadržaj

Tehnička škola Čakovec

Login
Anketa
Za učenje me najviše motivira:





Wikipedia

RSS vijesti
Znanost
16.08.2017.
U Švedskoj viđen potpuno bijeli los!
Rijetko viđen prizor ljepote. Svijet su obišle fotografije i videosnimke posve bijelog losa iz Švedske, a za to je odgovoran lokalni političar. Član općinskog vijeća Hans Nilsson izjavio je radiostanici Sverige Radio da je kao ljubitelj prirode često pokušavao snimiti ili fotografirati rijetke losove. Nakon tri godine truda konačno je uhvatio zapanjujuću snimku bijelog losa […]

16.08.2017.
Koliko su pouzdani podaci fitness aplikacija?
Svake godine umre oko 5 milijuna ljudi od uzroka povezanog s jednim od najvećih problema suvremenog životnog stila, a to je sjedenje. To je kao da godišnje izumre čitava jedna zemlja veličine Norveške od srčanih bolesti, dijabetesa i raka crijeva – bolesti povezanih s nedostatkom tjelovježbe. Međutim, Norvežani nisu tolike žrtve nedostatka aktivnosti koliko se […]

15.08.2017.
5 ključnih vještina koje moramo savladati u borbi s klimatskim promjenama
Kevin Rudd, bivši predsjednik australske Vlade opisao je globalno zatopljenje kao “najveći moralni izazov naše generacije”, ali ova je definicija suviše jednostavna. Globalno zatopljenje nije samo moralni izazov – ono je i najveći izazov na ekonomskoj, političkoj, društvenoj, kulturnoj, okolišnoj i znanstvenoj razini, dakle u svakom aspektu kojega se možete sjetiti. Rješenje neće biti nađeno […]

15.08.2017.
15 zaista dobrih stvari koje se trenutno odvijaju u svijetu
Ne moramo vam govoriti da su globalne vijesti trenutno prilično tmurne – sigurno vas nisu zaobišle informacije o globalnom zatopljenju, superotpornoj gonoreji i smrtonosnim tretmanima pretilosti. A to su samo vijesti iz znanosti – o društveno-političkoj stvarnosti da i ne govorimo. No, usprkos jadu i čemeru kojim smo svakodnevno zatrpani, nije sve tako crno – […]

14.08.2017.
Ovo su najspektakularnije fotografije neba i nebeskih tijela u 2017. godini
Objavljene su fotografije koje su ušle u uži izbor za natječaj Insight Astronomy Photographer of the Year 2017, a slike su doista spektakularne. Natjecanje, koje je sada u devetoj godini, vodi Kraljevski opservatorij u Greenwichu u Velikoj Britaniji. Ovogodišnji natječaj primio je gotovo 4.000 prijava amaterskih i profesionalnih fotografa. Slike su u opsegu od prekrasnih […]

ICT novosti
18.08.2017. 19:23
Značajno povećanje resursa korisnicima Isabelle
U dogovoru s MZOE-om i voditeljima projekta od 4. kolovoza 2017. godine omogućeno je korištenje 50 posto procesorskih resursa VELEbita

18.08.2017. 17:39
Redizajnirani Skype uskoro i na vašem desktopu
Skypeov nepopularni redizajn mobilne aplikacije će, čini se, neizbježno stići i na desktop verziju. Oni znatiželjni već sada ga mogu probati

18.08.2017. 15:51
XPG SX9000 je ADATA-in najbrži M.2 SSD za kućne korisnike
ADATA je predstavila svoj do sada najbrži M.2 SSD za kućne korisnike - XPG SX9000 kojeg osim velikih brzina odlikuje i velika izdržljivost - TBW je procijenjen na 1.000 TB

Stigao StellarHub
Shenmue 3 pronašao izdavača
Dokumentarci i znanstveni program
18.08.2017.
Facebook tests adding news stories customized to interests
Facebook Inc is testing a feature in the Facebook News Feed that provides customized links to news on topics of interest to individual users, the firm has revealed. It is called 'Featured Topic.'

18.08.2017.
NASA reveals 'risky' plan to cool Yellowstone
Brian Wilcox, a former member of the NASA Advisory Council on Planetary Defense, shared a report on the natural hazard that hadn't been seen outside of the agency until now.

18.08.2017.
Eye test could spot Alzheimer's disease in early stages
Experts say the test made by Cedars-Sinai in Los Angeles is one of the biggest breakthroughs in Alzheimer's research to date, offering the first sign of a cost-effective and non-invasive test.

18.08.2017.
East Antarctic to stay stable if western ice sheets melt
Researchers based at Indiana University-Purdue University Indianapolis say that the findings are significant because the West Antarctic ice sheet could melt quickly due to global warming.

18.08.2017.
DNA testing analysis 'is a waste of money, study finds'
DNA testing analysis - which can go for up to $200 - does not make people healthier, a study has found. Those who know which diseases they are prone to do not act differently after finding out.

Arhiva dokumenata
Učitavanje RSS feeda je završilo s greškom: 404
e-Dnevnik

Kalendar
« Kolovoz 2017 »
Po Ut Sr Če Pe Su Ne
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
Prikazani događaji

National Geographic

Photo: Steller’s sea-eagle in flight
Source: NationalGeographic.com

Fizika


Source: Physics.org

Hubble Space Telescope

http://hubblesite.org/about_us/graphics/media_kit/hs_logo_234x60_black_purple_on_nebula.jpg
Source:
Hubblesite.org

Astronomija


Source: nasa.govscience.nasa.gov

Lijepa književnost


L1
- L2 - L3 - L4 - L5

Pomoćni programi
Lista linkova je prazna
Free software download

Soft82.com - Freeware and shareware downloads

Lijepe fotografije

Girl in Dhaka
Source: www.photo.net

Naši maturanti


Created with Admarket's flickrSLiDR.

Brojač posjeta
Ispis statistike od 26. 4. 2010.

Ukupno: 577680
Ovaj mjesec: 139
Ovaj tjedan: 76
Danas: 57
Trenutno on-line...

online korisnika:

Tražilica
Green Car Sharing Longtime Field Test

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Green Car Sharing Longtime Field Test projekt je u okviru programa Erasmus+, K2 – strateška partnerstva.

Dvije škole iz Republike Austrije i po jedna iz Republike Slovenije i Republike Hrvatske (austrijska srednja tehnička škole u Weizu - Höhere technische Bundeslehranstalt Weiz i BHAK/BHAS Weiz, slovenski školski centar Celje - Šolski center Celje i naša, Tehnička škola Čakovec)  sudjelovat će u projektu putem kojeg će učenicima pružiti mogućnost sudjelovanja u stvaranju virtualne (vježbeničke) tvrtke na temu iznajmljivanja električnog automobila, izradi mobilnih aplikacija i multijezičnog web-sustava za praćenje razvoja tvrtke te promociju prijevoznih rješenja s alternativnim, ekološkim pogonima. Učenici će svoje ideje i iskustva razmjenjivati na stranim jezicima, preko programa za brzo internetsko dopisivanje i videokonferencije, kao i međusobnim posjetima škola u trajanju od pet dana. Za vrijeme posjeta organizirat će se natjecanja za programsko rješenje i automobil s najvećom energetskom učinkovitošću. Projekt traje dvije godine i učenicima će pružiti mnoge mogućnosti stjecanja novih iskustava te ih pripremiti za sigurnije pristupanje tržištu rada.

 

Projekt traje od 1. rujna 2015. do 1. rujna 2017. godine.

Ciljevi projekta su poticanje korištenja obnovljivih izvora energije kroz učinkovitu prilagodbu poduzetničkih ideja.

Konkretne aktivnosti koje će se provoditi su

  • korištenje automobila na obnovljive izvore energije (električnu energiju) kroz period od 1 godine te utvrđivanje ušteda i utjecaja na okoliš u odnosu na klasično vozilo
  • izrada internet platforme s mobilnim pristupom za organiziranje/naručivanje te vođenje računovodstva car sharinga (posuđivanje automobila za vožnju unutar mjesta)
  • izrada poslovnog plana za car sharing te vođenje virtualne tvrtke
  • organizacija ekoutrke uz korištenje automobila na električnu energiju
  • stavljanje projekta na i ostvarivanje suradnje kroz eTwinning platformu
  • izrada višejezičnog rječnika u odnosu na riječi korištene u projektu

Naša Škola će pratiti sve navedene aktivnosti, a osobito će sudjelovati u izradi poslovnog plana i vođenjU virtualne tvrtke kao i u organizaciji ekoutrke.

U okviru projekta predviđene su i tri susreta učenika svih četiriju škola. Susreti se održavaju prema slijedećem rasporedu:

od 5. do 9. veljače 2016. u Weizu-Grazu
od 25. do 29.svibnja .2016. u Čakovcu
od 28.9. do 2. listopada 2016. u Celju.

Učenici koji će sudjelovati/koji sudjeluju u projektu imaju priliku upoznati se s projektom, naučiti osnove poduzetništva kroz osnivanje i rad u virtualnoj tvrtci te njezino povezivanje s primjenom obnovljivih izvora energije. Također, učenici će surađivati i razmjenjivati svoja iskustva s učenicima iz Austrije i Slovenije razvijajući višejezičnost i multikulturalnost.

Njihove obveze su dolaziti na sastanke projektnog tima i aktivno sudjelovati u istom, što će se u pravilu događati izvan redovne nastave.

 

Voditeljica projekta za Tehničku školu Čakovec je Romina Rapaić, dipl. iur.

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

          

 

Prvi satanak projektnog tima i početni dogovor održan je 16. listopada 2015. u Austriji. Na njemu su sudjelovali Anton Edl i Udo Payer iz škola u Weizu, Aleksandra Kotnik i Matjaž Cizej iz Šolskog centra Celje te Romina Rapaić, Silvio Štefanac i Branko Stanić iz Tehničke škole Čakovec.

Nakon uvodnog sastanka svih partnera krenulo se u realizaciju aktivnosti koje će se provoditi u TŠČ-u. Da bi se uopće oformio tim učenika koji će raditi na projektu, tj., tim koji će voditi (virtualnu) vježbeničku tvrtku i sudjelovati u drugim projektnim aktivnostima, svi učenici Škole pozvani su na pisanje motivacijskog pisma. Prvi zajednički sastanak zainteresiranih učenika i projektnog tima održan je u prosincu. Otad, svaki se četvrtak učenici i članovi projektnog tima nalaze i dogovaraju sljedeće aktivnosti.

Početkom veljače planiran je sastanak svih sudionika u Austriji. Da bi se što lakše odredili učenici koji će sudjelovati na stručnoj ekskurziji, jedan od načina za prikupljanje bodova za sudjelovanje bili su zadaci koji su postavljeni pred njih - napraviti prezentaciju o svojoj domovini, regiji i svojoj školi te napisati svoje viđenje poslovnog plana vježbeničke tvrtke koja se bavi car sharingom.

ODlučeno je da će pet dana u Austriji boraviti Juraj Vrhar Lipej, 2. MT, Mario Modlic, 2. ST, Roko Oletić, 2. ST, Josip Nino Pleh, 2. TG, Julio Božek, 3. ET, Michael Horvat, 3. ET, Renato Kalanjoš, 3. ET, Benjamin Zdolec, 3. ET, Patrik Črnčec, 3. RT, Nikola Raus, 3. RT, Marin Švenda, 3. RT, Dino Vabec, 3. RT, Andreas Bobičanec, 3. ST, Sanjin Koprivec, 3. ST, Ivan Levačić, 3. ST i Gabrijel Švenda, 3. ST. Program susreta predviđa upoznavanje učenika naše Škole s drugim sudionicima projekta, posjet školi u Weizu i njenim laboratorijima, radionice, laboratorijske vježbe, ali i obilazak grada te kulturnih i javnih znamenitosti. Po povratku iz Austrije, bit će potrebno zasukati rukave i pokrenuti firmu, urediti prostor (ured), doraditi poslovni plan i krenuti s poslovnim aktivnostima.

 

Dnevnik s putovanja

Šesnaest učenika Tehničke škole Čakovec - Juraj Vrhar Lipej, 2. MT, Mario Modlic, 2. ST, Roko Oletić, 2. ST, Josip Nino Pleh, 2. TG, Julio Božek, 3. ET, Michael Horvat, 3. ET, Renato Kalanjoš, 3. ET, Benjamin Zdolec, 3. ET, Patrik Črnčec, 3. RT, Nikola Raus, 3. RT, Marin Švenda, 3. RT, Dino Vabec, 3. RT, Andreas Bobičanec, 3. ST, Sanjin Koprivec, 3. ST, Ivan Levačić, 3. ST, Gabrijel Švenda, 3. ST, i dvoje pratitelja - Silvio Štefanac i Sandra Vidović, u Austriji su sudjelovali na sastanku u okviru projekta Green Car Sharing Longtime Test Field. Pet dana provedenih u Austriji svakako je neprocjenjivo iskustvo.

Učenici su tijekom boravka  u Austriji upoznali i ostale sudionike projekta, učenike iz Austrije i Slovenije te njihove voditelje Antona Edla, Uda Payera iz škola u Weizu te Aleksandru Kotnik i Matjaža Cizeja iz Šolskog centra Celje. Najvažniji dio susreta svakako je bilo predavanje o virtualnim tvrtkama i radionica o radu virtualne tvrtke, podjeli tvrtke na sektore te komunikaciji i poslovanju između virtualnih tvrtki koji su se održali u Höhere Technische Bundeslehranstalt Weiz, u gradu Weizu. Sudionici su bili upoznati s europskim udruženjem virtualnih tvrtki u kojem se Republika Hrvatska (još uvijek) ne nalazi.

Postavljali su pitanja na koja su odgovarali austrijski učenici i profesori. Razmijenjeni su kontakti za suradnju u izradi programskog zadatka. Dobili smo priliku predstaviti našu domovinu, Županiju i Školu. Prezentacije smo pripremali danima prije polaska na put i naše kolege u projektu bili su oduševljeni našim izlaganjima.

Predavanje o e-twinning aplikaciji i mogućnosti komunikacije preko te platforme održao je voditelj projekta Anton Edl. Prijavom u sustav, učenici su isprobali osnovne funkcije te aplikacije u administratorskom i korisničkom modu. Određeni su učenici i voditelji za administriranje platforme.

Imali smo priliku i obići prostore škole u Weizu. U vrijeme obilaska nastava se regularno odvijala, a profesori i učenici uključili su sudionike projekta u nastavni proces. Predstavljeni su laboratoriji projektiranja i AutoCAD-a, laboratorij robotike i automatskog upravljanja te laboratorij elektrotehnike i elektronike u kojem su učenici mjerili površinske otpore na preciznim digitalnim multimetrima.

U svim učionicama učenici obvezno nose kućne papuče, radna mjesta su izuzetno uredna i sva oprema je na otvorenom te je u bilo kojem trenutku dostupna učenicima.

U okviru putovanja posjetili smo tvornicu čokolade Zotter u u mjestu Riegersburg. Osim degustacije čokoladnih proizvoda, učenici su vidjeli pogon i proizvodnju čokolade te način opskrbe pogona električnom energijom.

Cijeli pogon se 60 % napaja energijom iz solarne elektrane koja se sastoji od devet pomičnih panela postavljenih po imanju ukupne vršne snage 64,8 kW i jednim generatorom pogonjenim na paru od biootpadnog materijala iz proizvodnje.

Vlasnik tvrtke, gospodin Josef Zotter (koji je rado uskočio u selfie) vozi električni automobil Vauxhall Ampera koji je bio parkiran ispred tvornice, a u tijeku je zamjena cijelog voznog parka tvornice električnim automobilima.

Sljedeća postaja bila je mlin Berghofer, u Fehringu, s tradicijom mlinarenja još od XII. stoljeća. Prezentiran je cijeli proces mljevenja pšenice na tri etaže, sa sortiranjem grubosti brašna. Prije je mlinska aparatura bila pogonjena vodenim mlinom s tarnim prijenosom, a danas je pogonjena električnim motorom, dok se jedna vodenica snage 40 Kw koristi opcionalno. Mlin posjeduje još jednu vodenicu na drugoj strani korita, vršne snage 160 kW, koja služi isključivo za proizvodnju električne energije.

Skijalište i sanjkalište u Salzstiglu koje je posjećeno električnom energijom napajaju dvije velike vjetroelektrane koje se nalaze na jednoj od startnih pozicija za skijaše. Vjetroelektrane iskorištavaju veliku vjetrovitost na području skijališta.

Posjetili smo i  uzgajalište lipicanaca i i španjolsku školu jahanja u Piberu i crkvu svete Barbare u Bärnbachu, arhitekta Hundertwassera.

Na Technische Universität Graz predstavljen nam je laboratorij Nikole Tesle za generiranje visokih napona do 10 GV koji se koriste za ispitivanje napona proboja kod atestiranja izolatora. Jedini veći laboratoriji u svijetu su u Indiji i Kini, tako da su termini atestiranja komercijalnim tvrtkama unaprijed zauzeti, što je ujedno i veliki dio prihoda za sveučilište.

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

Iskustva stečena posjetom Austriji (Weizu i Grazu) učenici Tehničke škole Čakovec - sudionici projekta Green Car Sharing Longtime Test Field, sa svojim su profesorima i kolegama učenicima 27. travnja 2016. razmijenili u knjižnici Škole.

Izlagači Mario Modlic i Juraj Vrhar u kratkoj su prezentaciji koju je izradio tim učenika 3.  ST razreda (Gabrijel Švenda, Sanjin Koprivec i Andreas Bobičanec) predstavili susret sa sudionicima projekta Green Car Sharing Longtime Test Field iz Slovenije i Austrije. Cilj podjele iskustava stečenih u Austriji je povećanje interesa učenika i nastavnika Tehničke škole Čakovec za uključivanje u ovaj, ali i buduće projekte. Mario i Juraj odlično su obavili svoj posao pred knjižnicom popunjenom s pedesetak učenika i nekoliko profesora te smo uvjereni kako će u budućnosti biti sve više ovakvih sastanaka i projekata.

Green Car Sharing Longtime Test Field dvogodišnji je projekt u okviru programa Erasmus+, K-2 strateška partnerstva koji se, osim u Tehničkoj školi Čakovec, provodi u dvije austrijske srednje škole iz Weiza i jednoj slovenskoj iz Celja. Nakon austrijskog susreta u veljači, održane su radionice na kojima su učenici i članovi projektnog tima izradili osnovne smjernice za sljedeći susret projektnih partnera.

Tehnička škola Čakovec krajem svibnja bit će domaćin ekoutrke električnim automobilima i organizator mnogih popratnih aktivnosti. U međuvremenu je izrađena i radna verzija poslovnog plana virtualne tvrtke koja će se baviti iznajmljivanjem električnih automobila. (Lucian Belić, 3. ST)

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

Elektroautomobili prozujali Međimurjem

… riječju zabilježio Andreas Bobičanec iz 3. ST

… fotozapis Ivana Levačića i Andreasa Bobičanca iz 3. ST

 

Pioniri u mnogočemu

U okviru projekta Green Car Sharing Longtime Field Test u programu Erasmus+ koji se provodi našoj Školi, u Čakovcu su od 25. do 29. svibnja 2016. boravili učenici i profesori partnerskih škola u projektu - Höhere technische Bundeslehranstalt Weiz i BHAK/BHAS Weiz i Šolskog centra Celje. U Tehničkoj školi Čakovec u njemu sudjeluje 18 učenika - Lucian Belić, 3. ST, Andreas Bobičanec, 3. ST, Julio Božek, 3. ET, Patrik Črnčec, 3. RT, Michael Horvat, 3. ET, Renato Kalanjoš, 3. ET, Sanjin Koprivec, 3. ST, Ivan Levačić, 3. ST, Mario Modlic, 2. ST, Roko Oletić, 2. ST, Josip Nino Pleh, 2. TG, Nikola Raus, 3. RT, Petar Škvorc, 3. ST, Gabrijel Švenda, 3. ST, Marin Švenda, 3. RT, Dino Vabec, 3. RT, Juraj Vrhar Lipej, 2. MT, i Benjamin Zdolec, 3. ET, profesori Silvio Štefanac i Sandra Vidović te koordinatorica projekta za Školu Romina Rapaić.

Ekoutrkom iz Graza do našeg Međimurja

Najvažniji događaj tijekom pet dana boravka u Čakovcu svakako je ekoutrka električnih automobila. Nije to klasična utrka u ubrzanju, nego utrka u kojoj se mjeri potrošnja električnih automobila koja se zatim uspoređuje s potrošnjom automobila na benzin, odnosno, s potrošnjom hibridnih automobila.

Ekoutrka je započela u Grazu iz kojeg su 25. svibnja krenuli Tesla S i dva Renault Zoea.

Sljedećeg su se dana ekoutrci pridružila još dva automobila - Nissan Leaf i e-Golf te jedan e-kamion njemačke tvrtke Fuso koji je u vrijeme čakovečkog susreta projektnih partnera bio na testiranju u GKP-u Čakom. Ekovožnja se tog dana odvijala po Međimurju u tri dionice. Promotivne materijale o projektu i poziv na ekoutrku izradili su Lucian Belić, Andreas Bobičanec i Petar Škvorc.

 

Na prvoj dionici

Prva dionica, od Čakovca do Preloga, ukupne udaljenosti 20 kilometara, prolazila je kroz Štefanec, Malu Suboticu, Palovec, Donji Pustakovec, Sveti Juraj u Trnju i Čehovec. Na gradskom trgu u Prelogu prisutni su mogli razgledati automobile te pitati za karakteristike, a omogućena im je i kratka probna vožnja.

 

Nova 33 kilometra

Druga dionica, od Preloga do Murskog Središća, udaljenosti 33 kilometra, prolazila je kroz Donji Kraljevec, Hodošan, Donji Hrašćan, Turčišće, Domašinec, Dekanovec, Novakovec, Podturen, Ferketinec, Miklavec, Križovec i Peklenicu. Prezentacija vozila u kojoj su građani mogli zaviriti ispod hauba motora i postavljati pitanja o električnim automobilima bila je na šetnici uz Muru.

 

Za kraj - od Murskog Središća do Čakovca

Posljednja dionica, dužine 17 kilometara, od Murskog Središća do Čakovca, prolazila je kroz Štrukovec, Žiškovec, Slemenice, Mačkovec i Šenkovec, a završila je na Trgu Republike, u Čakovcu. Električni automobili izazvali su velik interes građana, a među posjetiteljima se našao i čakovečki gradonačelnik Stjepan Kovač. Snimljena je i reportaža, a o projektu su govorili voditelj projekta Anton Edl i koordinatorica projekta u našoj Školi Romina Rapaić.

U Rimac automobilima

Dok se na dionicama od Graza do Čakovca i na ekoutrci po Međimurju mjerila potrošnja automobila na duge staze i bez brze vožnje, praćenje potrošnje e-automobila pri brzoj vožnji autocestom mjereno je na autocesti Čakovec - Zagreb. Cilj tog putovanja, osim testiranja potrošnje prilikom brze vožnje, bio je i posjet tvrtki Rimac automobili u Svetoj Nedjelji. Učenici su prošli pogonom tvrtke i upoznali materijale koji se koriste, a saznali su i da je većina dijelova koji se koriste u superautomobilima ručno proizvedena.

Tvrtka Rimac ne bavi se serijskom proizvodnjom automobila, već proizvodnjom isključivo po narudžbi, a osnovna im je djelatnost rad na novim tehnologijama. Veća količina vozila koja se proizvode u tvrtki su električni bicikli koji mogu postići maksimalnu brzinu od čak 70 km/h s baterijom od 1,5 kWh koja omogućuje veliku autonomnost vožnje. U Rimac automobilima proizvode se i brodovi na električni pogon.

Za nas problema ni prepreka nema

Električni automobili traže i punjenje, tako da smo se tjednima pripremali i tražili punionice na ruti od Čakovca do Svete Nedjelje. S obzirom da mreža punionica u Republici Hrvatskoj nije bogata kao u susjednim državama, ugodno nas je iznenadila punionica kod Lisinskog koja nudi mogućnost brzog punjenja istosmjernom strujom snage 50 kWh, što je za manje od dva sata maksimalno napunilo baterije naših automobila. I to besplatno!

Upijamo nova znanja, ali i otkrivamo novine!

Vrlo zanimljivo predavanje o povijesti električnih automobila, standardima i borbi tvrtki za standardizaciju priključaka i punionica u Europi te upute i princip rada punionica za električne automobile održao je gospodin Nenad Radek iz tvrtke SCAME. On nas je odveo i do punionice kod tvrtke ELCOP na kojoj smo punili Teslu S.

Ugodno nas je iznenadilo to što je punionica provjerom kabla i mogućnosti automobila dogovorila s Teslom punjenje baterije snagom od 22 kWh. Ta brzina punjenja još nije bila viđena jer su se dosad na punionici manjom snagom punili samo Nissanovi modeli. U kartu punionica, pošto nije zabilježena, dodana je i ta punionica.

Naša Škola - naš ponos

Električne automobile mogli su razgledati i osmaši i njihovi roditelji koji su u našu Školu došli na Dan otvorenih vrata TŠČ-a. Školu, njene specijalizirane laboratorije i učionice obišli su i sudionici projekta i zaključili da je dovoljno materijalno opremljena i prema njihovim standardima.

Repetitio mater studiorum est (Ponavljanje je majka znanja)

Da bi učenje učinili zanimljivijim i napetijim, u subotu poslijepodne učenici TŠČ-a Gabrijel Švenda i Dino Vabec pripremili su kviz znanja za sudionike projekta.

Podijeljeni u timove od kojih je svaki morao imati barem jednog predstavnika svake škole, odgovarali su na pitanja koja su ponavljala iskustva iz prvog i ovog susreta učenika, pitanja iz zajedničkog višejezičnog rječnika stručnih riječi (hrvatsko-slovensko-njemačko-engleski rječnik) vezanih uz projekt te na pitanja iz poznavanja država sudionika projekta. Timu s najviše točnih odgovora poklonjene su čokolade.

ZAKLJUČCI

1. Za iskusne vozače potrebno je određeno vrijeme da se naviknu na električni automobil. Lijeva noga nema ulogu, pa navikom stiska kvačilo koje e-automobil nema, kao ni desna ruka koja pokušava mijenjati brzine kojih također nema. Vozači koji su naučeni na zvuk motora vrlo lako mogu prekoračiti brzinu, a da to ni ne primijete te je potreba za limitiranjem vožnje ili obavještavanje o prekoračenjima itekako opravdana.

2. Kod svih je automobila najveća potrošnja baterije bila u drugom danu utrke zbog zavoja i naselja u kojima je bilo dosta kočenja. Iako postoji način vožnje u kojem se kočenjem dopunjava baterija, on nije dovoljan da bismo ju dopunili značajno. On eventualno produžava napajanje baterije nekoliko kilometara. Vožnja autocestom imala je malo veću potrošnju od optimalne zbog mogućnosti isprobavanja brže vožnje. Najoptimalnije trošenje baterije bilo je prvi dan, na brzim i lokalnim cestama.

3. Električni automobili prikazuju informaciju o postotku energije u bateriji i snagu koju troši motor. Uz motor, električna se energija troši i na grijanje/hlađenje, putno računalo, svjetla te ostale uređaje. Promatramo li samo potrošnju motora, to bi značilo da bi i automobili u nižoj klasi (e-Golf, Nissan Leaf i Renault Zoe) mogli prijeći i do 200 km s jednim punjenjem baterije, što nije moguće. Od iduće godine svi proizvođači manjih automobila (Tesla je izuzetak i cijenom i karakteristikama) najavili su prelazak na 32 kWh baterije, što će omogućiti putovanje do 200 km i tako sigurno povećati popularnost.

4. Cijena e-automobila još je uvijek visoka, a isplativost graniči s trajnošću baterije - tj., u trenutku u kojem se isplaćuje završava trajnost baterije koja je sastavni dio automobila, osim u slučaju Renaulta Zoea koji su prodaju automobila odvojili od prodaje baterije, ali taj model nije moguće naći na hrvatskom tržištu. Oko polovice sudionika odlučilo je da bi, kad bi imali sredstva, kupili električni automobil, dok ostali i dalje favoriziraju motore s unutarnjim izgaranjem.

Uživanje u ljepotama našeg Međimurja i Lijepe Naše

Učenici su vrijeme u Hrvatskoj koje nisu proveli na radionicama iskoristili za druženje s domaćinima. Posjetili su adrenalinski park Accredo centar u kojem su se natjecali i dobro zabavili, obišli su Samobor i Zagreb, a sudjelovali su i u sportskim susretima u Atonu.

Učenici iz naše Škole i tri službena vodiča - Lucian Belić, Roko Oletić i Petar Škvorc, proveli su svoje goste i kroz Stari Grad i centar Čakovca u kojem su se tih dana održavali Dani grada pa je grad bio živahniji nego inače. Gosti su mogli isprobati i neka tradicionalna međimurska jela i proizvode, a njihovi su ih vodiči upoznali i s čakovečkim legendama te su im pokazali Štromčeke, električne bicikle koji se mogu iznajmiti.

… i tako zaista svemu lijepom brzo dođe kraj

Zadnjeg dana druženja, u nedjelju, nakon zajedničkog doručka, prije odlaska kućama naših partnera i gostiju, zaključeno je da je prva ekoutrka uspješno provedena. Testirana je radna verzija aplikacije koju su napravile kolege iz Weiza. Aplikacija prati položaj automobila i količinu energije pohranjene u bateriji.

 

preskoči na navigaciju