« Travanj 2024 » | ||||||
Po | Ut | Sr | Če | Pe | Su | Ne |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Iako su dani sve ljepši i topliji, gotovo svakom učeniku su sve teži jer se približava kraj školske godine.
Pred tobom je niz obaveza, testova, ispitivanja, a možda ne znaš kako početi učiti ili ti se jednostavno ne da.
Ono bez čega ne možeš uspjeti je MOTIVACIJA!
Odvoji malo vremena i pročitaj kratak tekst o motivaciji za učenje i savjete što ti može pomoći da uspješno završiš školsku godinu.
Što je motivacija za učenje?
Motivacija je sve ono što dovodi do učenja, određuje smjer, intenzitet i trajanje učenja. To je nešto iznutra što te potiče da počneš učiti i da ustraješ u tome. Motivacija nije samo jedan faktor.
Vanjska (ekstrinzična) motivacija uključuje sve faktore izvan nas samih zbog kojih učimo ili se trudimo da budemo uspješni. To su najčešće dobre ocjene, napredovanje, da ugodimo nekome, neka nagrada, prihvaćanje u društvu i slično.
Unutarnja (intrinzična) motivacija kreće iz nas samih i kažemo da smo intrinzično motivirani ako učimo zbog znatiželje, interesa za neku aktivnost, želje za uspjehom, uživanju u nekoj aktivnosti, željom za znanjem.
Smatra se da je bolje ukoliko je pojedinac intrinzično motiviran i kad uči zbog sebe, svojih interesa i želje da to naučeno primijeni u životu. Tada se trudi zbog sebe i svog uspjeha, ima neke ciljeve u životu, otvoreniji je za nova iskustva i spreman ulaganje truda.
Motivirani učenici sami pokreću svoju energiju, zanimaju ih novi sadržaji, znatiželjni su, učenje im pričinjava zadovoljstvo, redotivo uče i uče bez obzira na nagradu.
Zašto ti učiš?
Učim jer imam sliku o sebi kao uspješnom i tu sliku želim održati.
Učim jer želim da me drugi doživljavaju kao uspješnog.
Učim jer želim znati.
Učim da (si) dokažem da mogu.
Učim da bih izbjegao neuspjeh i kazne.
Tipične misli koje uništavaju motivaciju
„Zašto učiti kad ionako neću uspjeti?“
„Meni taj predmet jednostavno ne ide.“
„Ako budem uspješan, društvo će me odbaciti. Nitko ne voli štrebere.“
„Zašto uopće moram učiti?!“
„To mi ionako neće nikad trebati.“
„Toga ima puno. Ne mogu ja to.“
Učenici svakodnevno razmišljaju na ovakav ili sličan način što zapravo uništi i ono malo prisutne motivacije. Negativan stil razmišljanja o beskorisnosti, nesposobnosti i neprihvaćanju potiče pasivnost i neulaganje truda u pojedine aktivnosti.
Ako želiš uspjeti, moraš nešto poduzeti. Nitko nije uspio u životu bez imalo ulaganja truda!
Odakle krenuti?
Uspješnost u školi ovisi o velikom broju faktora. Potrebno je poduzeti niz malih koraka na putu do uspjeha. Svaki korak znači mali napredak. Ako kreneš odmah, velika je vjerojatnost da ćeš postići uspjeh na kraju školske godine. Ne možeš ništa izgubiti, a mnogo dobiti! Što je bolje od toga da završiš godinu 14. lipnja i uživaš u dugim ljetnim praznicima bez razmišljanja o školi i učenju, popravnih ispita, učenja kad se drugi zabavljaju, svađa s roditeljima? I to je već dobra motivacija za dodatan trud!
Važno je da se sjetiš da ti upravljaš:
Dakle, tvoj uspjeh ovisi najviše o tebi.
Ne možeš uspjeti bez dobre pripreme za učenje:
Ako ne usmjeriš pažnju samo na sadržaj koji učiš, nećeš dobro naučiti.
Može te dekoncentrirati niz faktora: slaba motivacija za sadržaj, prostor, sanjarenje, problemi, druge obaveze, umor, bolest… Rješenje je da si odrediš vrijeme za učenje i da se tog držiš. Pokušaj maknuti ili smanjiti sve distraktore oko sebe. Ukoliko imaš nekih većih problema koji te muče, pokušaj ih riješiti ili potražiti pomoć kako bi se kasnije mogao posvetiti učenju.
Kako bi ostvario dobar radni učinak, važno je dobro pripremiti radno mjesto. Stvori naviku da učiš uvijek na istom mjestu kako bi to mjesto postalo „radno mjesto“ i tako ćeš lakše prionuti na posao, odnosno na učenje. Kao što odrasli ljudi i tvoji roditelji imaju radno mjesto gdje obavljaju neke poslove, tako je i tvoj radni stol mjesto gdje ti moraš izvršavati svoje školske obaveze. Pobrini se da imaš dobro osvjetljenje, da u prostoriji ima svježeg zraka, da si isključio i maknuo sve distraktore (tv, radio, kompjuter, mobitel).
Uči kad si odmoran. Pokušaj odrediti jesi li jutarnji ili večernji tip, odnosno u koje doba dana lakše učiš i onda uči uvijek u isto vrijeme. Naravno, to mora biti usklađeno i sa tvojim školskim rasporedom.
Važno je da dovoljno spavaš (dovoljno ne znači predugo!), da redovito jedeš i ne učiš odmah nakon obilnog obroka, da imaš pauze od 5-10 minuta kako bi malo prošetao, protegnuo noge, osvježio se…i tada si spreman za nastavak učenja! Budući da je učenje prilično statična aktivnost, preporuča se neka fizička aktivnost nakon učenja.
Kad si pripremio sebe i prostor za učenje, vrijeme je za planiranje. Zapiši na papir sve svoje obaveze (termine testova, usmenog ispitivanja, zadaće, projekte, seminare) i rasporediti kada ćeš izvršavati koju obavezu. Napravi si tjedni planer i upisuj sve obaveze te označi kad si ih izvršio. Stavi taj planer ili bilješke na vidljivo mjesto, iznad radnog stola, tako da ti je uvijek pri ruci. Nemoj odgađati obaveze jer odgađanje znači povećanje posla.
Za sve svoje aktivnosti odredi vrijeme. Nemoj gubiti vrijeme na određene aktivnosti za koji vidiš da loše utječu na tvoj uspjeh i izvršavanje školskih obaveza (provodiš sate na fejsu s beskorisnim lajkanjima, komentarima, dopisivanjima; satima igraš igrice, gledaš serije, sjediš u parku s društvom). Ako dobro organiziraš i planiraš svoje vrijeme i aktivnosti, sve ćeš stići.
Podijeli sadržaj koji učiš u manje dijelove. Uči dio po dio, a na kraju sve zajedno ponovi. Bit će ti lakše pamtiti.
Potraži pomoć ako imaš poteškoće s nekim predmetom ili sadržajem. To nije znak da ne možeš ili nisi dovoljno sposoban. Svatko se u životu nađe pred nekim preprekama, a traženje pomoći je znak da ti je stalo i da želiš nešto promijeniti. Pitaj profesora, prijatelja iz razreda, brata/sestru, susjeda, rođaka…sigurno ima netko tko ti može pomoći.
Nagradi se za ispunjen cilj. Nagrada ne mora biti nešto materijalno već nešto što je tebi osobno važno i vrijedno, možda odlazak van s prijateljima, otići u vožnju biciklom, igrati kompjuterske igrice, pogledati neki film ili nešto slično. Kad u nečem uspijemo i za to se nagradimo, odnosno posvetimo vrijeme nečemu što nam je važno, osjećamo se kao da je taj naš trud zaista imao smisla. Osim toga, tada znaš da si to zavrijedio i osjećaš se bolje. Svaki napredak, koliko god bio malen, je vrijedan i budi ponosan i sretan.
Nemoj se uspoređivati s drugim učenicima i pratiti njihov uspjeh. Važno je da ti danas znaš i možeš više nego jučer.
Zaista vjeruj i samom sebi kaži „sve se može kad se hoće“! Nakon što to kažeš, kreni od prvog koraka, pokaži da želiš, a nakon truda svi će vidjeti da možeš!
Želim vam puno uspjeha!
vaša psihologinja Lucija
„Ako ne znaš kuda želiš ići, niti jedan vjetar nije povoljan.“